W 2010 roku transport intermodalny stanowił w Polsce zaledwie 2% przewozów kolejowych. Wskaźnik ten jest kilkakrotnie mniejszy w porównaniu do innych krajów, np. w Niemczech wynosi od 20%. Zdecydowanie większy wskaźnik udziału transportu intermodalnego jest także w Szwajcarii. Dzięki przeniesieniu przewozu towarów na tory zmniejszyło się znacznie obciążenie szlaków komunikacyjnych. Ponadto zwiększyło się bezpieczeństwo na drogach i ochrona środowiska. Analizując transport intermodalny w Polsce trzeba przede wszystkim wziąć pod uwagę obecny stan infrastruktury kolejowej. Wzrost znaczenia transportu kombinowanego wiąże się ze zwiększeniem maksymalnych prędkości dla przewozów towarowych. Niezbędna jest również modernizacja istniejącej infrastruktury liniowej i jej rozbudowa. Oznacza to realizację inwestycji związanych z terminalami przeładunkowymi. Dodatkowo upowszechnienie się transportu intermodalnego uzależnione jest od zmiany wysokości stawek dostępności do torów. Obniżenie tych opłat zwiększy zainteresowanie spedytorów transportem kolejowym. Prowadzenie inwestycji, w szczególności wykorzystujących fundusze unijne, spowoduje w najbliższych latach wzrost udziału transportu intermodalnego do 5-6%. Dla większego wzrostu udziału przewozów kombinowanych potrzeba przede wszystkim dostosowania polskich kolei do europejskich standardów.

www.autotydzien.pl

[Głosów:0    Średnia:0/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ